Pengenalan
Sukar untuk menentukan takrif
yang tepat tentang tamadun sama ada dari perspektif barat ataupun Islam. Hal yang
demikian kerana perkara ini berpunca dari kesukaran memilih istilah yang tepat
bagi mengungkapkan konsep tamadun itu sendiri.sebagai contoh tamadun Islam memberi pelbagai gambaran dan definisi
bagi tamadun seperti konsep – madaniyyah- umran-hadarah-tamaddun manakala Barat
pula mengemukakan takrif seperti - civilization-kebendaan- material.
Pelbagai terminologi yang pernah
digunakan berkaitan dengan pengertian tamadun. Hal ini boleh dilihat melalui
penggunaannya dalam bahasa-bahasa berikut seperti Bahasa Inggeris dimana pelbagai
terminologi yang pernah digunakan dalam Bahasa Inggeris berkaitan dengan
pengertian tamadun seperti culture, renaissance, enlightment dan civilization. Bahasa
Arab juga sama seperti Bahasa Inggeris, pelbagai terminologi yang pernah
digunakan dalam Bahasa Arab berkaitan dengan pengertian tamadun. Antaranya
ialah al-‘umran, al-bunyan, ath-thaqafah, al-hadharah, al-madaniyyah dan
at-tamaddun.Dalam Bahasa Melayu pula antara terminologi yang pernah digunakan
dalam Bahasa Melayu berkaitan dengan pengertian tamadun ialah kebudayaan,
peradaban, tamadun dan madani.
Apabila lahir terminologi
al-tamaddun dalam bahasa Arab, maka lahirlah terjemahannya dalam Bahasa
Inggeris iaitu civilization. Bahasa Melayu meminjam terminologi Arab menjadi
tamadun dengan pengguguran satu ‘d’ terminologi yang terakhir inilah yang
popular dan dominan penggunaannya dalam bahasa Arab, Inggeris dan Melayu pada
masa kini. Menjelang tahun 1990-an, bahasa Melayu mula menggunakan terminologi
baharu iaitu “madani” sebagai tambahan kepada terminologi “tamadun”. Ia juga
merupakan pinjaman daripada terminologi Arab iaitu al-madaniah yang
diperkenalkan oleh al-Farabi dalam abad ke-11 Masihi yang lalu seperti mana
yang terdapat dalam kitabnya As Siyasah al-Madaniyah.
Hubungan Tamadun dengan Kebudayaan
Istilah
tamadun juga dapat dihubungkan dengan istilah kebudayaan. Namun begitu, antara
tamadun dengan budaya wujud jurang pengertian yang berbeza terutamanya dari
segi jangka hayat, iaitu tamadun mempunyai jangka hayat yang panjang dan
berkekalan manakala budaya mempunyai jangka hayat yang pendek dan sentiasa mengalami
perubahan dan pembaharuan. Unsur-unsur
kebudayaan yang berkekalan hayatnya akan dianggap sebagai unsur-unsur tamadun.
Kebudayaan
mengandungi beberapa unsur yang bersifat sejagat atau universal, iaitu yang
terkandung dalam semua kebudayaan di dunia ini. Antara unsur-unsur bersifat
sejagat ini ialah pertama, peralatan dan kelengkapan keperluan kehidupan
manusia termasuklah pakaian, perlindungan (rumah), peralatan senjata, alat-alat
pengeluaran dan sebagainya. Kedua, system perekonomian dan mata pencarian
kehidupan. Ketiga, system kemasyarakatan, sistem keluarga, organisasi politik
dan sebagainya. Keempat, bahasa sebagai alat komunikasi sama ada bahasa secara
lisan ataupun melalui sistem tulisan dan kelima, sistem ilmu pengetahuan.
Terdapat
sekumpulan sarjana sains kemasyarakatan, antaranya pengikut aliran Max Weber,
yang membahagikan kebudayaan kepada dua kategori iaitu pertama, kebudayaan
berbentuk kerohanian dan kedua, kebudayaan berbentuk kebendaan. Kategori kedua,
kebudayaan berbentuk kebendaan inilah yang dinamakan civilization yang bermakna
tamadun atau peradaban.
Berdasarkan
ketamadunan Islam, kebudayaan Islam diertikan sebagai suatu cara kehidupan,
cara berfikir dan cara berasa ketakwaan dalam seluruh bidang kehidupan sekelompok
manusia yang membentuk kesatuan sosial dalam satu ruang dan waktu. Pembentukan
kebudayaan Islam ini tunduk kepada peraturan yang telah ditentukan melalui
sumber-sumber asas perundangan Islam, iaitu al-Quran dan al-Hadis. Sekiranya
berlaku sebarang pertentangan antara kebudayaan denan Islam, maka ia dianggap
sebagai kebudayaan bukan Islam.
Sarjana
Islam tersohor seperti Ibn Khaldun telah mengatakan bahawa kemuncak pembangunan
yang berkait dengan peningkatan kemewahan,keindahan suasana dan minat kepada pelbagai
aspek industri.popular dengan istilah umran-hadarah. Selain itu ilmuwan Islam
yang lain iaitu Rasyid Ridha pula menyatakan bahawa agama asas tamadun dengan
unsur spiritual sebagai tonggak. Selain itu, Sayyid Qutb pula menyatakan bahawa
kemajuan berteraskan syariat Allah SWT serta bercirikan nilai moral Islam dan Abu
Nasir Al-Farabi-( 350 Hijrah) telah memperkenalkan istilah al-Madaniyah dalam
abad ke-11 Masihi dalam kitabnya as-Siyasah al-Madaniyah. Terminologi ini
diambil daripada akar kata Madinah iaitu negara Islam pertama yang diasaskan
oleh Rasulullah s.a.w. Madaniyah yang digambarkan oleh al-Farabi ialah
pencapaian umat Islam di kota yang berasaskan wahyu iaitu akidah, syariat dan
akhlak.
Menurut
pandangan sarjana barat pula seperti Darcy Riberio dalam bukunya The
Civilization Process berpendapat bahawa tamadun mempunyai kaitan yang rapat
sekali dengan perbandaran. Clive Bell dalam bukunya Civilization and Old Finds
menjelaskan bahawa tamadun merupakan satu kriteria masyarakat. Hal ini bererti
bahawa tamadun merupakan kata ukur yang dapat menyukat atau menentukan tahap
pencapaian sesuatu tamadun. Selain itu, Karl Wittfogel dalam bukunya Approaches
to Asian Civilization mendefinisikan tamadun sebagai ciri kebudayaan secara
keseluruhan daripada sesuatu negara. Toynbee pula menyatakan sistem masyarakat
yang dapat membantu manusia menambah hasil pengeluaran atau produktiviti dan
mempunyai empat elemen, ekonomi,politik,pengetahuan dan seni.
Takrifan
yang diberikan oleh sarjana Islam lebih tepat dan menyeluruh daripada sarjana
barat. Ini kerana sarjana barat kurang menekankan unsur keagamaan sebagai asas
dan sumber pembinaan sesuatu tamadun. Sarjana Islam menjadikan unsur agama
sebagai asas dan sumber utama dalam pembinaan dan pencapaian sesuatu tamadun. Sesungguhnya
tamadun Islam itu paling istimewa, mengatasi dan dibezakan daripada tamadun
yang lain dalam dua faktor iaitu sumbernya (al-Quran dan as-Sunnah) dan asasnya
(akidah, syariat dan akhlak). Dunia telah dikuasai oleh tamadun
Islam selama lebih dari sepuluh abad, mulai abad ke-7 hingga ke-18M. Ia
merupakan tamadun yang paling seimbang dalam sejarah manusia, seimbang di
antara kemajuan kemajuan kerohanian dengan kemajuan kebendaan.
terima kasih atas perkongian ilmu anda.
ReplyDelete